تعداد بازدید: 3386

توصیه به دیگران 2

شنبه 11 مهر 1394-23:54

توسعه در برابر محیط زیست

بزرگراهی که "نسوم" را می بلعد!

به زودی بزرگراه تهران- شمال از روستای کوتنای قائم شهر عبور خواهد کرد و این بزرگراه در سر راهش، هر چه هست را نابود می کند و هر چه درخت را می بلعد و پرندگان و حیوانات را بی آشیان می سازد/هنرمندان و فعالان محیط زیست دغدغه دارند و نگران جنگل و نسوم شان هستند.


 مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری: کوتنا، روستایی است از توابع بخش مرکزی قائم‌شهر در 7 کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان که مرکز دهستان کوهساران است.

در قسمت جنوبی این روستای زیبا، دره کوچکی قرار دارد به نام "نسوم"، با جنگل هایی باستانی و کهن و خجیر که قابلیت گردشگری دارد. این منطقه جنگلی باستانی تا چند روستای مجاور نیز دنباله دارد.

از قرار بخشی از بزرگراه تهران به شمال، از سوادکوه به همین منطقه جنگلی "نسوم" می رسد و اگر این طرح اجرا شود، "نسوم" کهن و باارزش  و پرخاطره به طور کامل از بین خواهد رفت.

به زودی بزرگراه تهران- شمال از روستای کوتنا عبور خواهد کرد و این بزرگراه در سر راهش، هر چه هست را نابود می کند و هر چه درخت را می بلعد و پرندگان و حیوانات را بی آشیان می سازد.

کسی با توسعه مخالف نیست، اما در هماوردی توسعه با انسان و درخت و پرنده، اولویت ما باید محیط زیست باشد.

حال این بزرگراه و نابودی منطقه جنگلی "نسوم و آوارگی موجودات زنده، هنرمندان و فعالان محیط زیست را که در چنین مواقعی آوانگارد و پیشرو هستند، به دغدغه انداخته تا اندیشه ای کنند.

آن ها ضمن اعتراض مدنی و هنرمندانه، پیشنهاد می کنند متولیان احداث این بزرگراه که در حال خریداری زمین های کشاورزی و باغات اطراف کوتنا هستند، زمین های کناری این جنگل را خریداری کنند تا به نوعی جنگل دور زده شود و آسیبی به آن نرسد. در این صورت هم جاده ساخته می شود و هم جنگل با درختان منحصر به فرد و موجودات داخل آن می ماند برای آیندگان.

هنرمندان و فعالان محیط زیست دغدغه دارند و نگران جنگل و نسوم شان هستند. مازندنومه این دغدغه را در روزهای آینده نیز پیگیری خواهد کرد.

برخی آثار هنرمندان در اعتراض به نابودی جنگل نسوم و ساخت بزرگراه در این مکان گردشگری و باستانی؛ به ترتیب: مرتضی افراشی از تهران- اردشیر میرکنگره-فرهاد گاوزن- مرتضی افراشی-عادل یونسی- فرزانه فاضلی-رضا شکاری- محمد رضایی کلانتری و رسول کاظمی.


  • شنبه 18 مهر 1394-12:4

    این تصویر آخری چیه؟
    پوست درخت زنده رو کنده و داره حکاکی می کنه؟!!!!
    عجب طرفدار محیط زیستی!!

    • غرب مازندرانپاسخ به این دیدگاه
      دوشنبه 13 مهر 1394-15:7

      به درختا بگین نترسین ،هرجی سر بزرگ راه تهران چالوس اومد سر بزرگ راه شما هم میاد.درختان نسل بعدی شاید اگر نگران بشن جا داشته باشه

      • يکشنبه 12 مهر 1394-15:1

        جلوی اینکار را بگیرید

        • دوستدار (طبیعت) بابلپاسخ به این دیدگاه
          يکشنبه 12 مهر 1394-14:54

          جایی در نقد عملکرد دولت فعلی - دولت امید- در زمینه محیط زیست خوانده ام که به رغم حرف و عمل، آقایان برای تامین کسری های خود به طبیعت روی آورند. از اجرای طرح ها بدون در نظر گرفتن تاثیر زیست محیطی و اجتماعی تا خام فروشی مواد معدنی. البته دولت همچنان تکذیب می کند. اما به قول گالیله با حاشا کردن آنها زمین همچنان می چرخد و متاسفانه در اینجا محیط زیست ایران همچنان می فرساید. در این بین حتی سازمان محیط زیست به جای حمایت و حفظ طبیعت با بهره برداران و منعفت جویان همراه و گاه تندتر از آنها. نمونه اش قضیه میانکاله!
          اخیرا در آمل شایع شده است که آقایان- که ظاهرا در دولت نفوذ دارند و شاید از دولتمردان باشند- به اسم و توجیه ایجاد سایت گردشگری، ایجاد اشتغال و توسعه منطقه به دنبال اجرای طرح گردشگری در منطقه بکر و مثال زدنی بلیروم هستند. این دوستان با استفاده از نفوذ و قدرتی که دارند کار خود را البته به نام توسعه پیش می برند. اما امروزه حتی در کشورهای عقب مانده و توسعه نیافته اجرای هر طرح باید با ارزیابی اجتماعی- زیست محیطی همراه باشد. آنهم توسط مجری بی طرف و مستقل. اما در این کشور گل و بلبل گفته و ادعای مسئولین وقت سند و متقن تر از هر ارزیابی و مطالعه است. و تنها بعد از گذشت 4 یا نهایت 8 سال تشت از بام می افتد. اما چه فایده بعد از قطع درخت و برداشتن تپه و فروش مواد. آب رفته به جوی باز ناید.
          در اینجا فقط باید گفت: ای دریغا ای دریغا ای دریغ/ دره سبز وطن در زیر تیغ
          دیروز کلاردشت- امروز میانکاله- فردا نسوم و بلیروم- پس فردا دیگر چیزی می ماند؟!

        • يکشنبه 12 مهر 1394-12:28

          نسوم شما از جان ده ها شهروندي كه زير چرخهاي كاميون هرساله له ميشوند مهمتر نيست. طرفداري از محيط زيست، اين روزها مد تمدن پولدارها و اسباب بذبختي بيكارها و تيره روزها شده. محيط ايست!!!!!!!!!!!!!

          • يکشنبه 12 مهر 1394-20:47

            دوست عزیز. کسی نگفت راه نسازند. بسازند. راه بسازند کارخانه بسازن اما چرا با قطع درخت؟ این 4 مثقال درخت هم قطع بشه خوبه؟ اگر جاده اون چند نفری که تو تصادف می میرند و گیریم نمیرند، اما بدون درخت که همه ما می میریم!! عجب بابا! تو. دیگه کی هستی!

            • سه شنبه 14 مهر 1394-23:24

              سلام دوست عزیز
              همانطور که در متن وجود دارد این حامیان قصد جلوگیری از از ساخت این بزرگراه را ندارند فقط پیشنهاد دادند که می توان این جنگل رو حفظ کرد.
              بهنر نیست که قبل از هرچیز متن رو خوب به دقت بخوانیم و به این حامیان کمک بیشتری بکنیم

          • جنگل دوستپاسخ به این دیدگاه 3 0
            يکشنبه 12 مهر 1394-1:41

            بعد از اینکه جویبار و سوادکوه و همچنین کیاکلا از قائمشهر جدا شد این شهر خیلی کوچک شده و نیاز به معرفی فضاهایی داره که مال خودش باشه یعنی اینکه در جغذافیای شهری و روستایی خود قائمشهر باشه و با توجه به جاذبه های گردشگری این شهر جاده کوتنا تا سید ابوصالح و همچنین جاده نظامی از مهم ترین ارکان گردشگری قائمشهر می باشند که باید آنرا حفظ کرد و با نگاه بهتری از آن مراقبت شود.
            من هم به نوبه خودم از شما می خواهم که به صورت جدی و قانونی این مسئله را با مسئولین مطرح کنید.


            ©2013 APG.ir